Реформа біржової торгівлі, запроваджена в Україні з 1 липня 2021 року, викликала суттєвий спротив з боку осіб, зацікавлених у збереженні непрозорих механізмів роботи ринків. Зокрема це стосується функціонування ринку необробленої деревини, невід’ємною частиною якого були корупційні схеми та переважання приватних інтересів над інтересами держави.

Тіньовий ринок деревини складав від 40% до 50%, що призводило до недоотримання державним бюджетом мільярдів гривень. Оцінити масштаб втрат можна порівнявши доходи державних лісових господарств до запровадження механізмів прозорої біржової торгівлі та після запуску реформи.

Так, за даними Держлісагентства, у період липня-листопада 2021 року (після запровадження реформи) доходи державних виробників необробленої деревини зросли на 3,6 млрд грн у порівнянні з аналогічним періодом минулого року (до запровадження реформи) й становлять 8,3 млрд грн.

Впровадження рівних умов для всіх учасників ринку дозволило відкрити доступ до ресурсу новим компаніям, забезпечило зростання конкуренції та як наслідок - оздоровлення й розвиток ринку, що позитивно відображається як на результатах роботи державних лісових господарств, так і відкриває нові перспективи розвитку деревообробної промисловості й суміжних галузей.

Водночас, будь-яка реформа, яка ліквідує можливості для розбудови корупційних схем та збагачення третіх осіб коштом держави, зустрічає суттєвий спротив з боку колишніх вигодонабувачів непрозорої роботи ринку.

З огляду на те, що останнім часом у ЗМІ з’являється значна кількість публікацій щодо нової моделі реалізації необробленої деревини через біржові торги, ТОВ «Українська енергетична біржа» (далі – УЕБ) публікує офіційну заяву, яка полягає у наступному.

  1. Статті, що розповсюджуються в ЗМІ та називають нову прозору модель реалізації необробленої деревини спробою монополізації ринку, УЕБ розцінює як замовні та такі, що розповсюджуються з метою дискредитації біржової торгівлі. Кінцевою метою таких дій є повернення можливостей реалізації деревини непрозорими корупційними методами в інтересах окремих злочинних груп та проти економічних та екологічних інтересів держави.
  2. Реалізована в липні цього року реформа організованого товарного ринку серед іншого була націлена на скорочення кількості бірж, що перевищувала 600 організацій. Переважна частина з них створювалися під окремі корупційні угоди та в інтересах окремих учасників ринку, та не мала нічого спільного з діяльністю організованої біржової торгівлі в розумінні європейського регулювання. Відповідно, результатом реформування біржового ринку України має стати діяльність лише тих суб’єктів господарювання, які відповідають стандартам регулювання на рівні, що застосовуються до діяльності фондового ринку та відповідають європейським стандартам роботи ринків капіталів та організованих товарних ринків.
    Діяльність ліцензованого організованого товарного ринку відбувається під наглядом та регулюванням НКЦПФР з відповідною звітністю ліцензіатів. Кінцева мета реформи – забезпечення централізованого клірингу та виконання стандартизованих біржових угод ліцензованими біржами, що буде досягнуто в рамках розпочатих НКЦПФР проєктів.
  3. Реформа ринку необробленої деревини націлена на централізацію товарообігу на організаторах торгівлі, перелік яких є відомим, а порядок роботи – контрольованим державою. Саме біржі забезпечують продаж деревини за ринковими цінами, не дозволяючи продаж державного ресурсу за заниженими цінами на користь окремих приватних структур та з обмеженням доступу для інших покупців, що мало місце за попередньої моделі.
    Вочевидь, компанії та організатори торгів, що втратили «відпрацьовані схеми» заробітку корупційним шляхом та розкрадання національного стратегічного ресурсу, чинять спротив реформі, яка йде врозріз з їх інтересами. Зокрема це провляється в розповсюдженні дезінформації щодо діяльності УЕБ та біржових майданчиків в цілому. Подібні заяви ми розцінюємо як наклеп, що може тягнути за собою іміджеві втрати компанії. Відповідно, ми залишаємо за собою право застосування правових заходів щодо захисту репутації, передбачених чинним законодавством України.
  4. Щодо закидів про використання УЕБ програмного забезпечення державного підприємства «ЛІАЦ» та залучення до роботи агентів, повідомляємо, що УЕБ має технічні, організаційні та технологічні засоби, для самостійної організації торгівлі.
    Партнерській механізм свідомо був обраний УЕБ, оскільки УЕБ стала першою ліцензованою біржею після запуску реформи біржового ринку. Разом з тим, існував ряд сумлінних організаторів торгів необробленою деревиною, які були готові виконувати нові правила реалізації деревини. І саме з метою недопущення монополізації ринку, УЕБ була запропонована партнерська взаємодія для інших організаторів торгів. Ця система є аналогічною моделі співпраці Прозоро з акредитованими майданчиками.
    Водночас ми постійно стежимо за дотриманням найвищих стандартів роботи агентами, і припиняємо співпрацю з компаніями, які не відповідають вимогам. Так, від партнерської програми УЕБ вже було відключено 2 недобросовісні компанії.
  5. УЕБ в черговий раз наголошує, що ліцензію на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках має можливість отримати будь-який зацікавлений суб’єкт господарювання, що погоджується працювати відповідно до вимог чинного законодавства та під державним наглядом. Наразі НКЦПФР офіційно ліцензовано 3 біржі, які відповідають технічним та правовим вимогам щодо організації біржової торгівлі.

Окремо зазначимо, що Українська енергетична біржа працює сумлінно та добросовісно, у повній відповідності до законодавства України. Наша робота покликана забезпечити користь та якісний сервіс для учасників ринку та розвиток держави. Лише у 3 кв. 2021 року УЕБ було сплачено 29 млн грн податків до державного бюджету, а вся фінансова звітність компанії перевірена міжнародною аудиторською компанією.