Минулого тижня ціни природного газу у Європі продовжували зниження. Аналогічна динаміка спостерігається в Україні – ціна досягнула значення 2840 грн. з ПДВ.


Минулого тижня компанії-ініціатори в своїй більшості формували стартові заявки на продаж природного газу. Так, було запропоновано ресурси травня, червня та газу в ПСГ. За умов низького попиту активізувалась торгівля ресурсом в ПСГ. Так, на продаж даного ресурсу було сформовано 15 стартових позицій, 5 з яких були реалізовані. Ініціаторами позицій були як видобувні компанії (наприклад, ПГНК, Укрнафтобуріння) так і трейдери (Нафтогаз-Трейдинг, Крафт Енерджі, Де Трейдинг), а також постачальники природного газу, загалом 9 компаній.

На початку травня, відповідно, активно торгувався ресурс травня. Також були заявки на продаж ресурсу червня від трьох компаній. Стартові ціни у тенденції до зниження перейшли межу в 3000 грн. Так, середня стартова ціна ресурсу в ПСГ протягом тижня знизилась на 36 грн., травня – на 62 грн.,червня – на 92 грн. Відповідно, в п’ятницю середні стартові ціни різних ресурсів опинилися у вузькому ціновому діапазоні – від 2954 до 2968 грн. за тис. куб. м.




Найуспішнішими виявились торги для Нафтогаз Трейдинг. Компанія загалом реалізувала за тиждень 6,63 млн. куб. м. ресурсів ПСГ та травня. При чому обсяг продажу виявився навіть більшим за стартовий на 2,63 млн. куб. м., оскільки під час торгів минулого тижня компанія довиставляла лоти по природному газу в ПСГ, відчувши зацікавленість ринку.


Таким чином, станом на п’ятницю котирування природного газу ресурсу травня зберігались на рівні 2840 грн./тис. куб. м., ресурсу в ПСГ – 2947 грн. за тис. куб. м. з ПДВ.


На початку травня 2020 року ціни більшості хабів продовжили знижуватися. Так, 8 травня на TTF спотова ціна складала 60 дол., а на NCG – 68 дол. Контракти на місяць наперед були на 7% дорожчими, квартал наперед на 14%, сезон наперед – на 90% дорожчими від поточних спотових цін.

Ціни контрактів з поставкою у відповідний строк, дол/тис. м. куб, 7 травня


Один із факторів, який є причиною суттєвої волатильності на всіх світових ринках, включно з газовим – котируваня нафти. Станом на п’ятницю, 8 травня, ф’ючерси на нафту марки Brent з поставкою в липні в ході торгів виросли в ціні до 30 доларів за барель. Останнім часом ринки почали давати позитивні сигнали, після великого спаду в березні та квітні.

Загалом Європа зараз намагається створити додатковий попит на природний газ цього літа, переходячи до спалювання більшої кількості газу в енергетичному секторі, тим паче що виробіток електроенергії на газовому паливі стає більш конкурентноздатним. Дана тенденція стосується і України також. Так, ПАТ «Центренерго» повідомляє про включення в роботу газомазутних блоків, оскільки виробництво електроенергії на вугіллі на даний час по ціні є менш вигідним, ніж при використанні природного газу.


На початку травня основним джерелом надходження газу в ГТС України був внутрішній видобуток, який складав у середньому близько 55 млн. куб. м. на день. Таким чином, зараз Україна може повністю забезпечувати потреби внутрішнього споживання власним видобутком, надлишки якого закачуються в ПСГ. Імпорт дещо знизився –до 18 млн. куб. м. на день. Складається ситуація, коли головному імпортеру в Україні – Нафтогазу, в зв’язку із зміною ПСО та надлишком запасів стає невигідним імпорт природного газу, тому загальні показники імпорту більше всього найближчим часом зростати не будуть.

Відбір з підземних сховищ був відсутнім (або несуттєвим порівняно з іншими показниками), що можна пояснити закінченням зимового сезону. Відтепер Україна перейшла до сезону закачування в ПСГ, яке складало близько 46 млн. куб. м. на день. Так, станом на 7 травня у ПСГ знаходилось майже 17 млрд. куб. м. природного газу. При цьому Україна розвиває надання послуг для іноземних трейдерів у режимі «Митний склад», враховуючи достатню кількість невикористаних газових сховищ.


За останній тиждень відбулося 11 тендерів із закупівлі природного газу бюджетними установами. Така невелика кількість тендерів пов’язана з зменшенням споживання. Загалом реалізовано майже 1 млн. куб. м. природного газу на суму 2,9 млн. грн. Найбільший контракт отримала компанія ТОВ «БЛАГОГАЗ ЗБУТ». Вона поставить спеціалізованому Одеському санаторію «Салют» 235 тис. куб. м. природного газу за початковою ціною 3,0 грн./куб. м. Ціни коливалися у діапазоні від 2,50 до 5,20 грн. за куб. м. Середня ціна склала 3,19 грн. за куб. м.



За січень-квітень поточного року в українські газосховища закачано 2 318 млн куб. м, що на 33% перевищує показники 2019-го року.Суттєвий внесок в наповнення вітчизняних газосховищ роблять іноземні трейдери. За чотири перших місяці поточного року вони закачали 551 млн. куб. м. газу (24% від загального обсягу закачування). Це на 162% вище за показник минулого року.
Цю позитивну для українських ПСГ та ГТС динаміку можна пояснити трьома ключовими чинниками: високим рівнем завантаження європейських газосховищ, зниженням ціни на газ на світовому ринку та вигідними умовами для транспортування та зберігання газу в Україні. Отже, європейські гравці все частіше обирають українські ПСГ для сезонного зберігання природного газу. На 01.05.2020 нерезиденти зберігали в режимі «Митний склад» 1 173 млн. куб. м. газу. Порівняно з минулим роком обсяг газу, що належить іноземним компаніям, збільшився в 5,5 разів. Суттєво – в 6,7 разів - збільшилися і запаси резидентів. На 1 травня поточного року вони зберігали в режимі «Митний склад» 1 197 млн. куб. м. На сьогодні послуги українських ПСГ використовують компанії з Австрії, Естонії, Німеччини, Польщі, Словаччини, США, Франції та Швейцарії.

Танкери максимально довго переправляють нафту до пунктів призначення.Переповненість нафтових сховищ призвела до того, що продавці сировини почали вибирати для своїх танкерів максимально довгий маршрут. Нафту почали возити по океану не через Суецький канал, що вважається найвигіднішим, а через південь Африки. Такий маршрут виглядає безцільним з будь-якої точки зору, за винятком прагнення максимально загальмувати поставки. Експерти відзначають, що раніше танкери прискорювалися з вантажем, але пересувалися повільніше, коли були порожніми. Це дозволяло економити на паливі. Зараз спостерігається зворотна картина. Також наголошується, що обвалення вартості палива могло зробити шлях через Африку вигідніше, ніж через Суецький канал, за прохід через який треба платити.

Очікується, що світовий попит на газ у 2020 році знизиться на 5%.Про це йдеться в останньому звіті Міжнародного агентства з енергетики. Незважаючи на значний вплив Covid-19 на попит на нафту та вугілля, вплив пандемії на світовий попит на газ був помірнішим - приблизно у 2% у 1 кварталі 2020 року, проте він може впасти більше за результатами року. Це падіння може бути найбільшим після падіння на 2% у 2009 році, оскільки попит на природний газ розвивався в масштабах протягом другої половини 20 століття, йдеться у звіті.