Ціллю запровадження мережевого кодексу балансування газу є розвиток конкурентного короткострокового оптового ринку. Його створення в ЄС завжди відбувалася по одному сценарію, починаючи від довгострокових нестандартизованих контактів і закупівлі послуг балансування TSO, з переходом до балансуючих платформ і, з рештою, до запуску повноцінної біржової торгівлі на торговій платформі.

На жаль, як часто буває в українських реаліях, не була вчасно ліквідована законодавча колізія: закон «Про ринок газу» та Кодекс ГТС працював, а закон «Про публічні» закупівлі не дозволяв Оператору ГТС здійснювати операційне балансування, шляхом купівлі та продажу газу на біржі, як того вимагає цільова модель.

Зрештою, єдиний доступний за таких умов метод формування плати за добовий небаланс та надмірно ліберальні умови створення небалансів, призвели до зміни ролей учасників на ринку. Оператор ГТС України, що має здійснювати транспортування природного газу та відповідає за цілісність ГТС перетворився на найбільшого продавця газу для решти учасників. Модель ринку добового балансування має працювати, так, що замовники послуг транспортування мають самостійно здійснювати балансування з мінімальною потребою TSO у залишковому балансуванні мережі. Стимулом цьому є штрафний рівень плати за добовий небаланс. Зараз учасники просто відбирають газ з ГТС, оскільки маржинальна ціна купівлі значно нижче ринкової, а Оператор ГТС має закуповувати та заміщати ці обсяги.

Майже півтора року працює ринок добового балансування. Це досить значний час, щоб європейські норми Регламенту №312/2014 запрацювали в Україні. Натомість час і прогалини в законодавстві та вчасних рішеннях були використані ринком, для його переформатування в механізми нездорової конкуренції.

Саме з метою побудови в Україні конкурентного, прозорого та ефективно функціонуючого ринку природного газу, ТБ «Українська енергетична біржа» та ТОВ «Оператор ГТС України» об’єднають свої зусилля. Оператор ринку газу та Оператор торгової платформи починають роботу з імплементації європейських підходів на ринок добового балансування. Сподіваємося на підтримку нормативних ініціатив, що напрямлені на забезпечення умов нормального функціонування ринку в частині змін до Закону Про публічні закупівлі та останніх ініціатив Регулятора щодо змін до Кодексу ГТС.