Ціни на енергоресурси зросли в усьому світі, включаючи Європу, через поєднання фундаментальних факторів попиту і пропозиції, включаючи серед іншого:

  • Збільшення світового попиту на енергоносії (включаючи природний газ, СПГ, електроенергію, вугілля і нафту) в зв’язку з відновленням економіки після пандемії COVID-19;
  • Незвично холодний і довгий зимовий сезон в північній півкулі і, отже, низький рівень запасів газу в сховищах Європи;
  • Відносно низький рівень переривчастого виробництва електроенергії з ВДЕ та низький рівень резерву гідроенергії через несприятливі погодні умови в літній період.

У відповідь на це деякі держави-члени ЄС ввели або розглядають тимчасові національні заходи та пропонують різні фундаментальні реформи структури європейських оптових енергетичних ринків. З огляду на тяжке становище, в якому опинилися споживачі і підприємства, Europex стурбована тим, що деякі заходи можуть завдати серйозної шкоди конкурентоспроможності та ефективності внутрішнього енергетичного ринку і в кінцевому підсумку підірвати його економічні принципи і відповідні переваги. Тому ми підтримуємо зусилля Європейської комісії з висунення пакету заходів щодо захисту вразливих споживачів і підприємств, який сумісний з принципами внутрішнього енергетичного ринку. Ці принципи включають вільне ціноутворення на основі попиту і пропозиції на європейських оптових енергетичних ринках і безперешкодну транскордонну торгівлю між державами-членами. Про це йдеться у повідомленні на сайті Europex.

Конкуренція на енергетичному ринку сприяє ефективному розподілу ресурсів і зниження витрат.

Дизайн внутрішнього енергетичного ринку, фундаментального елемента проекту європейської інтеграції, є результатом десятиліть розробки та постійного діалогу між політиками, регуляторами, системними операторами, енергетичними біржами і зацікавленими сторонами ринку. Конкурентні енергетичні ринки в Європі продовжують забезпечувати найбільш ефективне використання виробничих ресурсів, потужностей міжсистемних з’єднань і гнучкості з боку попиту для задоволення попиту системно безпечним способом. Цінові сигнали цих ринків важливі для забезпечення постійного точного відображення поточного і очікуваного в майбутньому стану енергетичної системи, включаючи фактичну ситуацію з попитом і пропозицією, і забезпечують необхідні стимули для ефективних дій учасників ринку.

Заходи держав-членів повинні захищати як споживачів, так і переваги внутрішнього енергетичного ринку

Для того щоб впоратися з поточною ситуацією, держави-члени повинні шукати інструменти, які захищають споживачів, зберігаючи при цьому ефективність і переваги інтегрованого європейського оптового енергетичного ринку. Коригування податків на енергоносії, заходи соціального забезпечення або негайне полегшення становища державних бюджетів є прикладами не виснажливих інструментів, дозволених законодавством ЄС.

З іншого боку, короткострокові інтервенціоністські заходи, такі як граничні значення оптових або роздрібних цін або збори, пов’язані з конкретними технологіями, обмежують здатність енергетичного ринку забезпечувати ефективний і надійний баланс попиту і пропозиції на спотовому ринку. У довгостроковому плані ці заходи можуть завдати шкоди не тільки постачальникам і інвесторам, а й споживачам, за рахунок зниження позитивних результатів в області добробуту і захисту клімату інтегрованих європейських енергетичних ринків.

Крім того, ми хотіли б наголосити на необхідності передбачуваної, стабільної і гармонізованої нормативно-правової бази ЄС, щоб допомогти прискорити інвестиції в поновлювані джерела енергії і реалізувати Європейський "зелений курс". Будь-які розрізнені національні заходи підірвуть цей розвиток. Загальна мета декарбонізації при мінімальних витратах і успішному переході на енергоносії може бути досягнута тільки за рахунок добре функціонуючих інтегрованих енергетичних ринків.

У довгостроковому плані ці заходи можуть завдати шкоди не тільки постачальникам і інвесторам, а й споживачам, за рахунок зниження позитивних результатів в області добробуту і захисту клімату інтегрованих європейських енергетичних ринків.