24 липня Енергоатом реалізував 4,79 млн. МВт-год. електроенергії базового навантаження, а Укргідроенерго реалізувало 216 тис. МВт-год. електроенергії пікового навантаження на аукціонах згідно ПСО (для потреб населення та компенсації втрат електроенергії в мережах).

На аукціонах, що не підпадають під ПСО, генеруючі компанії та трейдери реалізували 829 тис. МВт-год. електроенергії усіх видів графіків навантаження.

1 серпня вперше приватний трейдер – компанія Енерджікс - виставляв на продаж електроенергію пікового навантаження, але не зміг реалізувати її. Проте компанія продала електроенергію з другої спроби – на аукціоні 8 серпня було реалізовано 168 МВт-год. базового навантаження по ціні 1639 грн./МВт-год. Також 9 серпня на аукціоні вперше реалізувала електроенергію позапікового навантаження компанія ЕТГ.

Загальною тенденцією на всіх проведених за останні три тижні аукціонах є встановлення високих стартових цін та подальше зниження їх протягом торгової сесії.



Станом на 7 серпня на атомну генерацію припадало 47% електроенергії. Таким чином, за останній досліджуваний період частка атомної генерації зменшилась, натомість зросла частка ТЕС та ВДЕ. 6 серпня президент України підписав важливий для ВДЕ закон, який гарантує можливість власникам домашніх сонячних електростанцій потужністю до 30 кВт продавати електроенергію в мережу по "зеленому" тарифу без обмеження за місцем їх установки. Таким чином, обов’язок закупляти електроенергію з ВДЕ збільшує вплив на цінову ситуацію на ринку електроенергії.



Відповідно до інформації, викладеної у звіті Оператора ринку за липень, перші дні місяця обсяги торгів на РДН та ВДР складали в середньому 40-45% від споживання по ОЕС України, наприкінці місяця відсоток зменшився до 30-37%. На Бурштинському острові обсяг торгів на РДН та ВДР складав у середньому 65% від споживання на Бурштинському острові. В подальшому частка РДН та ВДР має зменшуватись.

Протягом останніх трьох тижнів роботи нового ринку електроенергії було реалізовано 2429 ГВт-год. електроенергії в ОЕС України по середньодобовій ціні 1661 грн. за МВт-год. та 155 ГВт-год. електроенергії для о. Бурштинський по середньодобовій ціні 1791 грн. за МВт-год. Суттєвих коливань цін, як у перші тижні роботи, не було. Середньозважена ціна Бурштинського острова залишається на 8% дорожчою за ціну ОЕС України.

Загалом спостерігається зростаюча динаміка цін на території Бурштинського острова (ціна з 22 липня зросла на 160 грн./МВт-год.).

В розрізі доби постачання ціни в години пікового та позапікового навантаження були максимально наближеними до встановлених НКРЕКП граничних цін.






На початку серпня в Європі ціни змінювались переважно під впливом генерації електроенергії з ВДЕ. Поточного тижня спотові ціни знизились на фоні зростання потужності вітру в Західній Європі.

Найближчим часом температура, швидше за все, знизиться, що зменшить потребу в кондиціонуванні, яка спровокувала зростання цін у червні та липні.

Загалом у ціни електроенергії в ОЕС України, а особливо в межах торгової зони «Острів Бурштинської ТЕС» є порівняними та максимально наближеними до цін сусідніх Польщі та Угорщини.


В липні Україна імпортувала 275 млн кВт-год. електроенергії. Україна протягом липня 2019 р. імпортувала з Білорусі в ОЕС України та з країн Європи в Бурштинський енергоострів 275 млн. кВт-год електроенергії. За липень 2019 р. експорт електроенергії становив 494 млн. кВт-год, що 24,8% більше, ніж за аналогічний період 2018р. Таким чином, імпорт за липень 2019 р. становив 55,7% від експорту електроенергії.

Укргідроенерго працює в аварійному режимі після запуску ринку електроенергії. Укренерго змушує працювати компанію Укргідроенерго в передаварійному або аварійному режимі, надаючи некоректні команди. Про це йдеться в листі в.о. генерального директора Укргідроенерго Вадима Рассовського на адресу Укренерго. У листі йдеться, що через відсутність резервів на балансуючу енергію на теплоелектростанціях вночі і низькою розвантаження гідроелектростанцій в денний період, робота Укргідроенерго в нічний час призводить до додаткових збитків.

На даний лист прес-служба Укренерго надала роз’яснення: «Наразі диспетчери Укренерго дійсно віддають багато команд, які потребують невідкладного виконання, в першу чергу для ГЕС та ГАЕС. Це зумовлено тим, що у вільному ринку відхилення від планових графіків навантаження (тобто споживання електроенергії) трапляються значно частіше, ніж в старій моделі ринку. Ще одна причина значної кількості команд для гідроелектростанцій, які потребують невідкладного виконання, — брак швидких резервів для балансування енергосистеми (незавантажених готових до роботи енергоблоків або недовантажених). Їх не вистачає через те, що наразі не працює ринок допоміжних послуг, на якому учасники ринку отримують компенсацію за підтримання резервів.»

Гарантований покупець у липні сплатив 1,5 млрд. грн. альтернативній генерації. Загальна сума виплат зеленій генерації за перший місяць роботи нового ринку досягла 51,1% від повної суми. З виплачених коштів 454 млн. грн. було отримано від Укренерго за послугу із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, розрахункова величина якої за липень – 1,92 млрд. грн. На 8 серпня 2019 року Укренерго має заборгованість перед Гарантованим покупцем 1,47 млрд. грн.

Енергосистема України потребує розвитку нових сегментів, зокрема високоманеврової генерації. Інструменти та засоби забезпечення балансової надійності ОЕС України були у фокусі уваги круглого столу, організованого Європейсько-українським енергетичним агентством. Представляючи позицію Міненерговугілля, генеральний директор Директорату енергетичних ринків Ольга Буславец підкреслила нагальну потребу розвитку нових генеруючих потужностей із необхідними для енергосистеми динамічними характеристиками, зокрема – високоманеврової генерації. Це є критично важливим для забезпечення надійної роботи енергосистеми в умовах стрімкого зростання частки відновлюваної енергетики з негарантованим графіком відпуску електроенергії. Особливо – з урахуванням поки що несинхронізованого з ENTSO-E режиму роботи основної частини ОЕС України, що унеможливлює купівлю/продаж електроенергії на спільному з країнами ЄС балансуючому ринку.